[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wakacje we wskazanym przez Ciebie miejscu, to możesz dokonać tego np. w
następujący sposób:
 Nie będę Cię przekonywał, tylko ty sam najlepiej możesz się przekonać, że to
jest idealne miejsce. Decyzja i wybór zależą wyłącznie od Ciebie".
Z powyższego przykładu wyłania się klucz do komunikacji z takimi ludzmi.
Zawsze należy wyraznie podkreślać, że sami podejmują decyzję na podstawie tego,
co sami sądzą na dany temat. Możesz także w swojej argumentacji podpierać się
ich doświadczeniami z przeszłości. Używaj określeń typu:
" To zależy wyłącznie od ciebie.
" Tylko ty możesz sam siebie przekonać do tego pomysłu.
" Sam doskonale wiesz, co jest dla ciebie najlepsze.
" Jesteś jedyną osobą, która może podjąć tak ważną dla ciebie decyzję.
" Osoby o silnym zewnętrznym autorytecie mają tendencję do podejmowania
wszelkich działań, opierając się głównie na opinii i ocenie innych.
Również efekty podjętych przez siebie działań oceniają przez pryzmat reakcji z
zewnątrz. Uważają, że dobrze wykonali swoją pracę dopiero wtedy, gdy
48
uzyskają aprobatę z zewnątrz. Jeżeli także takiej osobie postawisz pytanie
dotyczące tego,
skąd wie, że dobrze wykonuje swoją pracę, to z dużym prawdopodobieństwem
odpowie Ci w jeden z następujących sposobów:
- Wiem, ponieważ szef mnie pochwalił, i to przy wszystkich
współpracownikach.
- Wiem, ponieważ jeden z moich współpracowników podszedł i klepiąc
mnie przyjaznie po ramieniu powiedział:  Dobra robota!".
- Wiem, ponieważ za wyniki osiągnięte w pracy otrzymałem nagrodę od
przełożonego w postaci dodatkowej premii.
Jeżeli kogoś o takim metaprogramie będziesz chciał przekonać do tego, aby
spędził wakacje we wskazanym przez Ciebie miejscu, możesz zrealizować ten cel,
mówiąc:
 Wiesz, ostatnio byłem na wakacjach w takim miejscu, gdzie naprawdę świetnie
bawiłem się przez cały urlop. Wszyscy, którzy przyjechali na ten sam turnus, co ja,
zgodnie stwierdzili, że jest to wymarzone miejsce na wakacyjny wypoczynek.
Chciałbym także, abyś wiedział, że praktycznie we wszystkich renomowanych
przewodnikach turystycznych to miejsce jest szczególnie ciepło opisywane.
Statystyki wskazują, że coraz więcej ludzi decyduje się, aby właśnie tam spędzić
swój wolny czas latem. Zresztą znajomi jeżdżą tam od lat".
Jak mogłeś z łatwością zauważyć, przekonując do czegoś osobę o zewnętrznym
autorytecie, osiągniesz zamierzony efekt, odwołując się do doświadczeń swoich i
innych ludzi, powołując się na statystyki, różnorodne fakty, autorytety w danej
dziedzinie.
Na te osoby szczególnie działają opinie ekspertów, wyniki badań, rankingi i
opinie osób, które dla nich są autorytetami. Jeśli możesz, dowiedz się, kto jest dla
danej osoby autorytetem i powołuj się na ten autorytet.
Podobieństwa i różnice, czyli znane versus nowe
Ten metaprogram jest odpowiedzialny za to, że kiedy uzyskujesz nową
informację albo sprawdzasz, w jaki sposób jest ona podobna do tego, co już wiesz i
znasz, albo sprawdzasz, w jaki sposób różni się ona od tego, co już wiesz i znasz.
Umysł osoby, która jest bardzo mocno nakierowana na podobieństwa, wykazuje
silną tendencję do wyszukiwania cech i obszarów wspólnych. Wystarczy, że np.
dwie rzeczy mają tylko jedną wspólną cechę, a poza tym zupełnie się od siebie
różnią, aby subiektywnie postrzegane były jako podobne, ponieważ taka osoba
nieświadomie prawie całkowicie ignoruje wszelkie różnice, nawet te najbardziej
widoczne i istotne. Jako ciekawostkę chciałbym podać, że ktoś, kto charakteryzuje
się bardzo silną tendencją do wyszukiwania podobieństw, z reguły ma poważne
trudności z nauką języków obcych, szczególnie jeżeli chodzi o wymowę. Próbuje
uczyć się prawidłowej wymowy obcych słówek, na nieświadomym poziomie
49
szukając podobieństwa do tego, co sam już zna, czyli wymowy słów w języku
polskim. Jakie skutki przynosi taka strategia przyswajania sobie prawidłowej
wymowy? Niestety, zazwyczaj opłakane.
Jeżeli osobę o silnej potrzebie poszukiwania podobieństw zechcesz przekonać
do tego samego, co przy poprzednio omawianych metaprogramach, zrób to np. tak:
 Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w tym
egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz tam, gdzie ja byłem w tym roku, wrócisz z
takimi samymi wrażeniami. Obsługa hotelowa i jakość wyżywienia jest prawie taka
sama, przyjeżdżają bardzo podobni ludzie do tych, których poznałeś poprzednio, a
co najważniejsze  atrakcje turystyczne są prawie takie same jak tam. Będziesz
czuł się tam jak u siebie, a wiele rzeczy wyda ci się znajomych, dlatego proponuję
ci, abyś pojechał w to miejsce, zresztą gotują tam tak jak Twoja mama".
Umysł osoby, która ma bardzo silny metaprogram  różnice", wykazuje mocną
tendencję do wyszukiwania tychże różnic. Analogicznie do wcześniej omawianej
sytuacji, jeżeli dwie rzeczy różnią się między sobą tylko jednym drobiazgiem, a
poza tym są do siebie zupełnie podobne, to jednak subiektywnie postrzegane są one
jako inne, ponieważ taka osoba w tym przypadku prawie całkowicie ignoruje
nieświadomie wszelkie, nawet te najbardziej widoczne podobieństwa. Ktoś, kto
charakteryzuje się silną tendencją do wyszukiwania różnic, z reguły bardzo szybko
uczy się języków obcych, ponieważ tym razem, na nieświadomym poziomie, szuka
tego, czym różni się nowa wiedza od tej, którą już posiada, co jest wyjątkowo
przydatne przy przyswajaniu sobie prawidłowej wymowy słówek. Aby zachęcić
osobę o silnej potrzebie poszukiwania różnic do wyjazdu na wakacje we wskazane
przez Ciebie miejsce, możesz powiedzieć jej coś takiego:
 Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu? Jeżeli
pojedziesz tam, gdzie ja byłem w tym roku, wrócisz z zupełnie innymi wrażeniami.
W tym miejscu panuje całkowicie odmienna atmosfera, mieszkańcy tego rejonu
zachowują się inaczej. Możesz liczyć na to, że każdy dzień przyniesie coś nowego i
będąc tam, doświadczysz całkowicie odmiennych od twoich dotychczasowych
doświadczeń. Takich dań, jakie tam serwują, nigdy nie jadłeś, a barman zna kilka
zupełnie nowych sposobów podawania zimnej wódki".
Konieczność  możliwości, czyli pocedury i opcje
Osobę o bardzo silnym metaprogramie  możliwości" można rozpoznać po tym,
że bardzo często używa słów: można, jest możliwość, nadarzyła się okazja. Zadając
takiej osobie pytanie, np. Dlaczego dokonałeś' ostatnio w swoim życiu takiej a
takiej zmiany?, prawdopodobnie usłyszysz odpowiedz tego rodzaju: Ponieważ
nadarzyła się okazja, okoliczności sprzyjały temu, aby to zrobić. Ludzie z silnym
metaprogramem  możliwości" są wręcz uzależnieni od zachowywania się w ten
sposób. To oni namiętnie korzystają ze wszystkich promocji, wyprzedaży po atrak-
cyjnych cenach, sezonowych obniżek cen. Chcąc wysłać taką osobę na wakacje w
określone miejsce, wystarczy powiedzieć coś takiego:
 Słuchaj, właśnie wróciłem z wakacji w naprawdę fantastycznym miejscu.
50
Serdecznie polecam ci, abyś ty także spędził tam swój urlop, tym bardziej, że w
biurze podróży, z którego usług przecież obaj korzystamy, mają w tym roku
naprawdę superkorzystne oferty. Będziesz miał możliwość spędzić w naprawdę
fascynujący sposób wolny czas. Szczególnie polecam bardzo przyjemne kafejki w
centrum miasta, które oferują atrakcyjne rabaty, jeżeli zapłacisz z góry za kilka
kolejnych posiłków. Wierz mi, naprawdę można tam fajnie wypocząć".
Zupełnie inaczej zachowuje się ktoś, kto ma bardzo silnie rozwinięty
metaprogram  konieczność". Bardzo często posługuje się on takimi słowami jak:
muszę, zostałem zmuszony oraz powinienem. Jest zmotywowany do tego, aby coś
zrobić, kiedy istnieje pewien przymus. Badania przeprowadzone na osobach, które
mają bardzo [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lastella.htw.pl
  •