[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wylosowanych informatorów. Trzeba pamiętać, że badani często myślą gazetowymi
stereotypami (z pewnego sondaźu wynika na przykład, że większość badanych dostrzega
korupcję w sferach rządowych). Opisując więc wyniki w terminach naukowych musimy
odróżniać badania nad stereotypami od badań na temat rzeczywistych wydarzeń czy
rzeczywistych konfliktów.
Tego typu uściśleń brak w omawianym tekście.
prof. dr hab. Ryszard Dyoniziak
126 127
Bibliografia ważniejszych publikacji
ASK, Warszawa 1995, nr 1
Franciszek Adamski (red.), Wartości - Społeczeństwo - Wychowanie, Kraków
1995 Edwin G. Boring, Ocena opinii i panujących nastrojów, [w:] tegoż (red.), Psycholo
gia, tłum. z angielskiego Franciszka i Leon Sternikowie, Warszawa 1960
K. Czuba, Media i władze, Warszawa 1995
Monique Dagnaud, Sondages: tel est pris..., "Le Monde", Paryż 1995, nr z 29.4.
Ryszard Dyoniziak, Społeczne uwarunkowania wydajności pracy, Warszawa 1969 Ryszard
Dyoniziak, Socjologia systematyczna w zarysie, Kraków 1993
Leon B. Dyczewski, Kultura polska w procesie przemian, Lublin 1993
Uwe Engel, Jost Reinecke, Panelanalyse. Grundlagen, Techniken, Beispiele, Berlin
1994
Winfried Gebhardt (i in.), Charisma. Theorie - Religion - Polnik, Berlin 1993 Dagmar
Krebs, Peter Schmidt, New Directions in Attitude Measurement, Berlin 1993 Józef Mariański,
Badania nad religijnością ludową, "Roczniki Socjologii Wsi" 1987, t. 20
Walter Muller (i in.), Die faktische Anonymitat von Mikrodaten, Wiesbaden 1991
"Nomos", Kraków 1994, nr 7-8
Krystyna Lutyńska, Surveye w Polsce, Warszawa 1993 (tam również bibliografia)
Stefan Nowak, System wartości społeczeństwa polskiego, "Studia Socjologiczne" 1979, nr 4
Stefan Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985
Ewa Nowakowska, Kim są ludzie, którzy w sondażach odpowiadają "nie wiem"?
"Polityka" 1995, nr 9
Władysław Piwowarski, Badania nad religijnością ludową w Polsce, "Roczniki
Socjologii Wsi" 1987, t. 20
Adam Podgórecki, Społeczeństwo polskie, Rzeszów 1995
Robert R. Remer, "Popularny" nie znaczy "lubiany", "Gazeta Wyborcza" 1996, nr 191
Lutz Spenneberg, Demoskopie informiert oder manipuliert?, "Die Woche", Hamburg
1994 z 25.8.
Sondaże wyborcze w TV. Błąd w sztuce lub zamierzone posunięcie, "Rzeczpospolita"
1995, nr 237 (podpisane: M. M., M. J.)
Kazimierz Z. Sowa, Gospodarka nieformalna, Rzeszów 1990
Kazimierz Z. Sowa, Gospodarka cienia i korzenie kryzysu, Rzeszów 1991
Antoni Sułek, O rzetelności i nierzetelności badań sondażowych w Polsce, [w:] W
terenie, w archiwum, w laboratorium, Warszawa 1990
Janusz Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995
Wojciech Świątkiewicz (red.), Spoteczny świat i jego legitymizacje, Katowice 1993 Andrzej
Tyszka, Interesy i ideały kultury, Warszawa 1987
Karol Wojtyła, Osoba a miłość, Lublin 1991
'I~eść
Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Problem . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Co nazywamy sondażem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Krytyka sondaży ze społecznego punktu widzenia . . . . . . . . . . . . . . . 10
Podstawy teoretyczne badań nad opinią publiczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Badanie
opinii i innych elementów osobowości społecznej . . . . . . . . . . . 14 Ocena deklaracji
informatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Moda na postmodernizm a sondaże
społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Sondaże na tematy prognostyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 19
Sondaż a manipulacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Jak można
manipulować ińformatorami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Zasady badań sondażowych . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Sondaż jako socjotechnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Diagnozy i prognozy na temat roli Kościoła w społeczeństwie . . . . . . . . . . . 31 Sondaż
[ Pobierz całość w formacie PDF ]