[ Pobierz całość w formacie PDF ]

sensu przesuwać terminu planowanego dla dwu czy trzech dni  harmonogram ma być elastyczny a to o ile opózniona była realizacja też
jest informacją wartą czasami analizy. Możemy wprowadzić też szacunkowy czas pracy i przestoju spowodowanego przez tę pracę oraz
szacunkowy koszt bez kosztu części gdyż jeżeli na potrzebę prac zużyliśmy jakieś części lub materiały to robimy rozchód tak jak w
przypadku awarii.
Kiedy już mamy zakończone zlecenie możemy je potwierdzić formalnie, analogicznie jak przy awariach oraz sporządzić stosowny raport
(zakładka raporty i wydruki, przycisk  podsumowanie ). Wszelkiego rodzaju audyty łaskawym okiem patrzą na programy CMMS ale
papier to nadal papier i w niektórych branżach segregator z raportami z przeglądów może być wskazany a czasem wręcz wymagany.
A jeśli chcemy audytorów wprowadzić w zachwyt to możemy wydrukować i przytwierdzić do maszyny metrykę przeglądu która
pokazuje kto i kiedy wykonał ostatni przegląd (zakładka raporty i wydruki, przycisk  metryki przeglądów ).
Czynność formalno - prawna
Wiele maszyn wymaga, wielu planowanych czynności o formalno  prawnym charakterze. Badania UDT, badania elektryczne
a w przypadku pojazdów ubezpieczenia. Czynności takie dodajemy do harmonogramu, ale nie jako zlecenie prac a jako czynności
formalno-prawne.
W definicji typu możemy zdefiniować nazwy typowych czynności charakterystycznej dla obiektów wywodzących się z tego typu i
korzystać z nich podczas dodawania.
Zlecenie FP ma zaplanowaną datę, status zaplanowane i zakończone oraz informację czy ma być wykonane przez zewnętrznego
wykonawcę, np. centrum certyfikacyjne albo firmę oferującą usługi badań elektrycznych a jeśli tak to przez jaką.
TPM czyli niech to zrobi operator
Total Productivity Maintenance ( Globalne zarządzanie utrzymaniem ruchu) - jedno z narzędzi techniki zarządzania "Lean management",
którego celem jest zapewnienie maksymalnej dostępności krytycznych urządzeń. Tyle wikipedia.
Czym zajmuje się automatyk z działu UR? Między innymi zajmuje się odnajdowaniem wciśniętych przez przypadek wyłączników
awaryjnych. Czym zajmuje się mechanik? Mechanik zajmuje się między innymi sprawdzaniem czy przypadkiem w zespole rzygotowania
powietrza nie ma wody. Czy aby czas pracy mechanika i automatyka nie jest za drogi aby zajmować się takimi  drobiazgami ?
Jednym z narzędzi dostępnych w programie jest arkusz TPM (wyposażenie -> zakładka wydruki i raporty). Możemy wydrukować arkusz
dla jednej zmiany roboczej, dla jednego dnia lub dla całego tygodnia. Na arkuszu takim mamy tabelkę z polami do zaznaczenia
( długopisem ) z pozycjami zdefiniowanymi w definicji typu maszyny (definicje typów -> zakładka definicje TPM).
Możemy przygotować listę czynności do wykonania przez operatora który przejmuje maszynę, np. sprawdzenie osuszacza, sprawdzenie
osłon, sprawdzenie barier bezpieczeństwa, ciśnienie oleju. Pracownik zatwierdza że czynność takową wykonał i że w jego mniemaniu
wszystko jest OK.
Dobrą praktyką jest przygotowanie instrukcji postępowania w przypadku awarii dla pracowników i operatorów. Opiszmy gdzie są
wyłączniki awaryjne, które osłony mogą być niedomknięte, na jakie komunikaty na wyświetlaczu zwrócić uwagę, jak sprawdzić czy jest
powietrze itp. Nakażmy pracownikowi aby zanim wezwie kogoś z UR najpierw wykonał tak przygotowaną procedurę. Znaczący procent
 wyjść pracowników UR do maszyn jest zupełnie niepotrzebny, szczególnie w sezonie urlopowym gdzie następuje rotacja pracowników
na maszynach.
Statystyki
Program pozwala na wygenerowanie szeregu statystyk. Pamiętać jednak musimy że taka jest
wartość statystyk jaka jest wartość wprowadzonych do systemu danych.
Program CMMS Maszyna pomyślany został jako program elastyczny który pozwala zarówno na
szczegółowe i dokładne raportowanie wszystkich zdarzeń jak i na używanie sporadyczne.
Wielu użytkowników wprowadza do programu tyko najważniejsze wydarzenia albo wprowadza
większość ale np. z czasami naprawdę baaardzo szacunkowymi.
Program jak najbardziej na to pozwala ale jak dane są niekompletne to i statystyki będą
niekompletne. Pamiętać też trzeba że większość danych to dane szacunkowe.
Większość raportów zgromadzono na zakładkach w oknie statystyk otwieranych przyciskiem  statystyki . W oknie tym w pierwszej
kolejności wybieramy podmiot dla którego statystyki zostaną wygenerowane. Podmiotem statystyk może być obiekt, grupa obiektów
(indeks obiektów), wydział ( obiekty przypisane do danego wydziału) lub linia produkcyjna.
Po wybraniu podmiotu wybieramy zakres czasu którego raport dotyczy  część raportów ma własny, inny sposób wyboru zakresu czasu,
np. wybór konkretnego miesiąca.
Po wybraniu podmiotu wybieramy konkretny obiekt lub grupę. Na zakładkach widzimy kolejno:
·ð Zestawienie ogólne  sumowane sÄ… wszystkie parametry dla wybranego podmiotu, podawana jest suma zarejestrowanych
awarii, suma niezakończonych, suma czasu ich trwania, podział awarii ze względu na ich wagę, stosunek czasu awarii do
wybranego czasu raportu (np. wybrano cały miesiąc czyli 720 godzin a czas awarii to 7 godzin czyli ok. 10%). Wyznaczane są też
CMMS Maszyna  poradnik użytkownika PPHU Neuron  Wojciech Mazurek tel. 608-260-530 www.neuron.com.pl www.oee.pl strona 12
wskazniki MTTR i MTBF. Raport kończy zestawienie ostrzeżeń, czynności eksploatacyjnych i przeglądów. Raport pokazuje też
najkosztowniejszą i najdłużej obsługiwaną awarię.
·ð Zestawienie miesiÄ™czne  raport pokazuje ilość awarii z podziaÅ‚em na wagi, koszt awarii, ilość i koszt eksploatacji ilość ostrzeżeÅ„
oraz ilość rozchodów części i koszt części z podziałem na dni w wybranym miesiącu. Pod zestawieniem tabelarycznym [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lastella.htw.pl
  •