[ Pobierz całość w formacie PDF ]
3) założenia strategii rozwoju społeczno-gospodarczego państwa w perspektywie średnio-
i długookresowej,
4) cele i priorytety polityki spójności społeczno-gospodarczej do roku 2002,
5) wstępny narodowy plan rozwoju jako element procesu integracji europejskiej. Powiązanie
WNPR z Partnerstwem dla Członkostwa i Narodowym programem przygotowań do człon-
kostwa w UE ,
6) rola i przewidywany udział PHARE, ISPA oraz SAPARD w realizacji narodowej strategii
rozwoju,
7) kierunki, harmonogram i indykatywny plan finansowy interwencji PHARE w przebieg pro-
cesów rozwojowych w województwach w latach 2000-2002,
8) ogólny plan finansowy WNPR na lata 2000-2002.
Tekst WNPR uzupełniają dwa aneksy, w których przedstawiono: mapy i tabele statystyczne
oraz symulacje podstawowych makroproporcji gospodarczych do 2002 roku.
W układzie funkcjonalnym, w odniesieniu do celów strategii rozwoju określonych w strate-
gii finansów publicznych i koncepcji średniookresowego rozwoju gospodarczego, główne osie
rozwoju Polski na lata 2000-2002 można sklasyfikować na podstawie zasad przygotowywania
184 SAMORZ¥D TERYTORIALNY NR 1-2
strategii rozwoju dla regionów objętych Celem 1 polityki strukturalnej Unii Europejskiej. Zgodnie
z tą metodologią, sformułowano sześć zasadniczych osi rozwoju społeczno-gospodarczego Pol-
ski oraz najważniejsze kierunki działań (priorytety), proponowane do realizacji w ich ramach:
1) poprawa konkurencyjności gospodarki poprzez modernizację i strukturalne dopasowanie sek-
tora przemysłu i usług kierunki działań to: wzrost konkurencyjności restrukturyzowanych
sektorów przemysłu, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, wzrost innowacyjności,
2) przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rybołówstwie, rozwój obszarów wiejskich kierunki
działań to: rozwój i doskonalenie infrastruktury na obszarach wiejskich, rozwój i różnicowanie
działalności gospodarczej, poprawa przetwórstwa i marketingu produktów rolnych i rybnych,
inwestycje w gospodarstwach rolnych, dostosowania w zakresie instytucjonalnym,
3) integracja polskiej gospodarki poprzez modernizacjÄ™ i rozbudowÄ™ sieci transportowych pod-
stawowe kierunki działań to: modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, modernizacja i rozbudo-
wa sieci kolejowej, poprawa dostępności portów morskich, rozbudowa portów lotniczych,
4) tworzenie warunków trwałego, zrównoważonego rozwoju poprzez modernizację i rozbudo-
wę sieci transportowych podstawowe kierunki działań to: poprawa jakości dróg powierzch-
niowych, poprawa jakości wody do picia i zwiększenie jej dostępności, poprawa jakości
powietrza, zmniejszenie ilości zanieczyszczeń z dużych zakładów energetycznego spalania,
racjonalna gospodarka odpadami,
5) rozwój zasobów ludzkich i zatrudnienia podstawowe kierunki działań to: reforma systemu
edukacji, rozwój systemu kształcenia ustawicznego, przekwalifikowań i doskonalenia za-
wodowego małych i średnich przedsiębiorców, doskonalenie instytucjonalnej obsługi rynku
pracy, rozwój kadr administracji i promocja dialogu społecznego,
6) wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie marginalizacji niektó-
rych obszarów podstawowe kierunki działań to: rozbudowa i modernizacja infrastruktury
służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, restrukturyzacja bazy ekonomicznej re-
gionów i tworzenie warunków jej dywersyfikacji, rozwój zasobów ludzkich, wsparcie ob-
szarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją, rozwój międzynarodowej
współpracy regionów.
Następnie zostały scharakteryzowane przedsięwzięcia inwestycyjne, które będą finansowa-
ne z trzech funduszy przedakcesyjnych: ISPA, SAPARD i PHARE, w ramach poszczególnych
osi rozwojowych i najważniejszych kierunków działań. Ostatnia z wymienionych osi rozwojo-
wych ma szczególne znaczenie dla województw, bowiem w jej ramach będzie finansowana
szeroka paleta przedsięwzięć dotyczących rozwoju regionalnego.
Mając na uwadze znaczne opóznienie w poziomie rozwoju Polski, wyrażone wielkością
produktu krajowego brutto na mieszkańca, stopniowe osiąganie spójności gospodarczej i spo-
łecznej uznano za jeden z priorytetów okresu przedakcesyjnego. Znaczenie spójności gospodar-
czej i społecznej będzie rosło w związku ze stworzeniem nowych instrumentów przedakcesyj-
nych i zaangażowaniem znacznej części środków PHARE w programy mające na celu zmniej-
szenie nierówności pomiędzy regionami. W Partnerstwie dla Członkostwa zdefiniowano naj-
ważniejsze zadania w zakresie funduszy europejskich: rozwijanie struktur i procedur admini-
stracyjnych, mechanizmów monitorowania i ewaluacji (oceny), rozwój krajowej polityki spój-
ności społecznej i gospodarczej pod kątem zmniejszania różnic w poziomie PKB na mieszkań-
Podstawy prawne funkcjonowania terytorialnej administracji publicznej w RP 185
ca wewnątrz kraju w porównaniu ze średnią dla UE oraz przygotowanie do wdrażania progra-
mów regionalnych i Inicjatyw Wspólnoty.
Realizacja tych priorytetów będzie możliwa dzięki wdrażaniu programu PHARE w regio-
nach zidentyfikowanych we Wstępnym Narodowym Planie Rozwoju. Udział szczebli central-
nego, regionalnego i lokalnego w realizacji programu wzmocni administracjÄ™ odpowiedzialnÄ…
za politykę regionalną, poprzez praktyczne rozwijanie zdolności niezbędnych dla przyszłego
uczestnictwa w programach strukturalnych UE. Wdrażanie programu będzie się wiązało z ko-
niecznością wypracowania mechanizmów monitorowania i kontroli finansowej zaangażowa-
nych środków, zgodnych z mechanizmami obowiązującymi przy wdrażaniu funduszy struktu-
ralnych. Współfinansowanie programu przez polską stronę będzie wymagało montażu finanso-
wego środków z budżetu państwa i budżetów samorządów, a także zaangażowania w proces
współfinansowania sektora prywatnego, co również jest warunkiem wstępnym przyszłej party-
cypacji w polityce spójności.
W WNPR przedstawiono rolę poszczególnych programów przedakcesyjnych w realizacji
narodowej strategii rozwoju. Polska dla przyspieszenia wzrostu gospodarczego, tworzenia no-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]